Første gang Birthe Kjær stod på scenen var i 1985. på
FAME-teatret på Brandts Klædefabrik i Odense.
Det var i musicalen 'I morgen er jeg på vej'.
Hun spillede den kvindelige hovedrolle som Heather, en
sangerinde der kæmper for at få et gennembrud
|
Sener
samme år 1985 var Birthe Kjær igen at finde på en
scene. Denne gang var det på,
Lorry på Frederiksberg. I en parodier på 'Nøddebo
Præstegård'.
I denne udgave hed den dog ” 'Go'e nødder i
Præstegården', hvor jeg var med i rollen som
frelserpigen Signe.
Her ses hun i rollen sammen med Claus Ryskjær, der
spillede hendes forlover. En direktør fra hovedstaden.
|
Der gik 5 år før Birthe Kjær igen i 1990 stod på
scenen. Det var i operetten 'Landmandsliv'
på Amagerscenen.
Hun hade rollen som Marie Møller. En ung forelsket
jomfru.
Med i forestillingen var også. Erik Paaske, Ellen
Winther, Willy Rathnov, Erik Andersen, Max Hansen, Kai
Løvring
og Grethe Thordahl og Allan Olsen
|
1995, var Birthe Kjær med i musicalversionen
af
'Harry og kammertjeneren', på Nørrebros Teater.
Denne udgave var sat op af
Steen
Springborg i hans egen bearbejdelse og med musik af Bent
Fabricius-Bjerre.
Birthe Kjær spillede rollen som caféejeren Trine.
I de 2 hovederoller sås
Jesper Langberg og Ole Ernst
|
Der kom til at gå hele 15 år før Birthe Kjær igen stod
på scenen det
var i Fredericia Teaters i 2010
opsætning af forestillingen ”Cabaret”, at Birthe
Kjær skulle spille Fräulein Schneider, der ender med at
stå i et forfærdeligt dilemma.
Den jødiske frugthandler, Herr Schultz, (Dario Campeotto)
kurtiserer hende, men nazismen nærmer sig faretruende,
og hun kan sætte sig selv i en trængt situation, hvis
hun accepterer Herr Schultz’ blide øjne og varme hjerte.
|
|
I 2013 kunne Folketeatret fejre 50 års jubilæum
som Danmarks største turnéteateri den anledning opførte
de forstillingen »I vores bus er glæde«.
instruktør Geir Sveaass satte denne cabaret på
fire hjul op. Det var en sammensat kavalkade af tekster
og sange med scenen i centrum.
Ved et øde vejkryds venter skuespillerne på bussen. Men
bussen er i stykker og skuespillerne fordriver
ventetiden med at hive erindringer op fra
teaterverdenens righoldige baggage.
Vi siger som konferencieren fra "Cabaret" Willkommen,
bienvenue, welcome til en aften, hvor vi blandt andre
møder Hamlet, fremtidens stjerner fra "Fame", og de der
gerne ville være det fra "A Chorus Line". Der er fest og
farver, når håndværkerne fra "En skærsommernatsdrøm"
smider manuskriptet og bryder ud i sang. Så pige træd
varsomt, Man ved aldrig, hvad der sker, mens vi
venter...
|
|